• Dansk design 1945 - 1975
    Dansk design 1945 - 1975

Dansk design 1945 - 1975

299,00 DKK

”DANSK DESIGN 1945 – 1975” sætter fokus på dansk designs gyldne tid: da dansk møbeldesign førte an i det internationale gennembrud, da den visuelle kommunikation fik ny grafisk prægnans og de nye industrielle designere gav dagligdagens produkter moderne attituder.

I talrige tematiske snit analyserer designforskeren Lars Dybdahl de designbevidste produkter fra danskernes hverdagsliv, fra den første efterkrigstid over udfoldelsen af velfærdssamfundet og frem til 1970’ernes økonomiske afmatning - alle objekter og billeder, der blev købt, begæret, brugt eller kendt af alle. 

I masseskala gav de ansigt til en ny tids komfort og konsum, og mange er stadig i produktion eller lever i danskernes bevidsthed. 

I samspil med tekstens analyser giver det gennemillustrerede værk – den første samlede fremstilling af periodens design på alle tangenter – en hidtil uset visualisering af epokens design. 360 billeder dokumenterer produkterne.

Produktdesign:

Det store boom i plast skabte begrebet plasticalderen, mens den lykkelige husmoder iscenesatte boligen og bestyrede køkkenets nye elektriske maskinpark med køleskab og mixere. Sølv og aluminium blev udfordret af det rustikke ståls gennembrud i beholdere og bestik, og drikkeglas og flasker appellerede til velfærdsdanskerne med nyt design. Transistorradioen blev et feteret objekt i ungdomskulturen, og B&O’s radio- og tv-design vandt verdensry. Tidens produktdesign rakte horisonten rundt: legetøj, belysning, kontorudstyr og telekommunikation, apparatur til kroppen, transport m.m.

Grafisk design:

Det grafiske design repræsenterede tidens nye intensiverede visualitet: reklamebureauernes boom og det ekspanderende behov for reklame og vareæstetisk kommunikation. Den stadige appel gennem en mangfoldighed af medier: lysskiltene og hverdagens typografi, emballage og etiketter, logoerne og de første store identitetsprogrammer. Bogomslaget og plakaten til kultur, produktreklamen og politik.

Møbeldesign:

De danske stole-ikoner af Jacobsen, Juhl og Wegner gav global genklang, og møbelfabrikkerne pick-and-mix gjorde moderne organisk stil til folkeeje. Men dansk møbeldesign var mere end Arne Jacobsen og teakstil til stuerne: de første elementkøkkener, kurvestole og nomadiske møbler, nye stole og systemer til kontoret, og børnemøbler til hjemmet, institutionen og skolen. Stålets industrielle æstetik fik ny kraft og Panton og popdesignet mobiliserede plastens magiske materier.

Lars Dybdahl er lektor i design ved Københavns Universitet og har bl.a. skrevet DEN DANSKE PLAKAT. Af en enig presse kaldt et sandt mesterværk.

Læs mere
Luk tekst
-
+
Indgravering tekst

Detaljer

Lager statusPå lager
Varenummer: 9788721027025
Periode: Nyere tid
Sideantal: 563
Indbinding: Indbundet
Illustrationer: Tegninger og fotos i sort/hvid og farver
Mål (BxH) i cm: 26 x 28,5
Forfatter: Lars Dybdahl
Forlag: Borgen
Udgivelsesår: 2006
Sprog: Dansk

Levering

Efter bestilling, modtager du en bekræftelse via mail. Ordren behandles senest 3 hverdage fra modtagelse. Ved køb over 800 kr. betaler vi forsendelsen i DK. Post Nord har pt. forsinkelser, så der kan gå 5-7 hverdage fra afsendelse til modtagelse.

Relaterede varer