Stenenes magi - Tawantinsuyu - Inkaernes rige

Stenenes magi - Tawantinsuyu - Inkaernes rige

På få år gik Inkariget fra at være et lille rige i det sydlige Peru til at være et af verdens største samfund. I sine velmagtsdage strakte det enorme imperium sig over 5.000 km og over klimazoner fra ørken til tundra. Men lige så eksplosivt Inkariget voksede, lige så hurtigt brød det sammen, da de spanske erobrer med Francisco Pizarro i spidsen ankom i 1532.

Stenenes magi går bag om drømmene, fascinationen og myterne ved Inkariget. Med inddragelse af de seneste forskningsresultater i arkæologi, historie og etnografi fortæller bogen om Inkarigets herskere, statsorganisation, krige, religion, verdensbilleder, hverdagsliv, sygdom og sundhed. Og den forklarer, hvordan riget uden kendskab til skriftsprog, hjul eller jern kunne hænge sammen og fungere effektivt.

Inger Schjellerup, f. 1947, er fil.dr. i akræologi, mag.scient. i antroplogi og projektseniorforsker ved Nationalmuseet. I over 40 år har hun forsket i især Inkariget og chachapoyakulturen. Hun har ledet talrige ekspeditioner i Andesbjergene, og hun har modtaget Perus fineste orden: Solordenen. Desuden er hun æresdoktor ved Universidad Privada de Antenor Orrego og Universidad Nacional Toribio Rodriguez Mendoza, Chachapoyas.

Forfatter: Inge Schjellerup
Forlag: Gads Forlag