Hertuger - At synes og at være i Augustenborg 1700 - 1850

På Augustenborg udfoldedes i 1700 -1800-tallet et hofliv efter tidens standarder. Hertugerne, prinserne og prinsesserne var ikke blot født hertugelige. De måtte også fremstå som sådanne for at opretholde den høje position.

Bogen handler om selve det at være hertug og om den aristokratiske kultur. Hvordan bragte man de unge i den rette aristokratiske karakter? Hvordan så de fysiske omgivelser ud? Hvad betød slottene, hestene, møblerne, sølvtøjet og malerierne? Hvordan var forholdene mellem herskaberne og undersåtterne? På hvilken måde udøvede hertugen magt og nåde? Hvilken betydning havde de storslåede fester og indviklede ceremonier - og hvad foregik der egentlig? Hvilke forbindelser var der til kongen i Danmark og til andre europæiske aristokrater?

Illustrationer: Tegninger og fotos i sort/hvid og farver
Mål (BxH) i cm: 16,5 x 24,5
Forfatter: Mikkel Venborg Pedersen