Mellem brødre - Dansk-norsk samliv i 600 år

Efter 400 års politisk forening – bl.a. med fælles kongehus, hovedstad, administration, universitet, flåde og kirke – blev Norge adskilt fra Danmark i 1814. I begge lande er erindringen om det politiske og kulturelle samliv mere eller mindre udvisket, skønt den fælles historie har sat sig dybe spor i landenes lovgivning, institutioner, sprog og kultur.

I bogen afdækker en række fremtrædende norske og danske forskere det, der under og efter foreningstiden forener og adskiller de to lande – hvordan danskere og nordmænd igennem tiden har inspireret og præget hinanden. Det gælder ikke mindst betydningen af den kulturelle union, som eksisterede mellem de to lande frem til begyndelsen af 1900-tallet. Samtidig med at København i næsten 100 år vedblev at være Norges kulturelle hovedstad, spillede norske kunstnere som Henrik Ibsen, Bjørnstjerne Bjørnson og Edvard Grieg en afgørende rolle for kulturlivet i Danmark. Ligeledes var der længe nære forbindelser mellem politiske bevægelser og fagforeninger på tværs af Skagerrak.

Illustrationer: Tegninger og fotos i s/h og farver
Forfatter: M.Bregnsbo, Rasmus Glenthøj, K.Lykke Grand, J. Haugan, R. Hemstad, H.Herresthal, K.Kjeldstadli, O.Korsgaard, B. Lidegaard, J. Lund, T.Lyngby, G.Oelsner, M. Nordhagen Ottosen, Ø. Rian, Jakob Seerup, Thomas Sehested, Odd Arvid Storsveen, D. Thorkildsen
Forlag: Gads Forlag
Udgivelsesår: 2016