Håndlavet kopi af vikingekop fra Gotland - stor

Håndlavet kopi af vikingekop fra Gotland - stor

Håndlavet, unik og utrolig smuk kopi af kop med hank fra vikingetiden, et gravfund fra Hemse-provinsen i Gotland. Den er fremstillet, drejet og glaseret her i Danmark.

Og måske kan du kende modellen på et af billederne? 'Den her kop har bare det hele! En fascinerende historie, smukt udtryk, håndlavet i Danmark og så ligger den bare sindssygt godt i hånden. Den skal jeg helt klart give mig selv i julegave', fortalte Nationalmuseets direktør Rane Willerslev tilbage i 2023.

Den fine kop har vi fået fremstillet i to størrelser, hvoraf den ene egner sig fremragende til kaffe og te, den anden til enten en god kop mjød eller en dejlig espresso. Denne kop er til kaffen og teen og kan indeholde 200 ml.

Læg mærke til den helt særlige og ergonomiske hank, som gør det både nemt og meget behageligt at holde koppen, når tommelfingeren helt naturligt finder vej til den flade del øverst på hanken. Du føler, at du har godt fat!

Koppen har i sin tid været ude på en lang rejse og er med stor sandsynlighed blevet fremstillet et eller andet sted i den Persiske region. Koppen er inspireret af kinesisk keramik fra Tang dynastiet og er det eneste eksempel på brugskeramik, som har fundet hele den lange vej til Skandinavien, nærmere bestemt Gotland i dette tilfælde.

Koppen er fremstillet i stentøj og kan gå i opvaskemaskinen.

OBS. Vær opmærksom på at kopperne er håndlavet, derfor vil de fremtræde en anelse forskelligt mht. glasur og farve. Men det er så også det, der gør netop din kop unik.

Fotokreditering af den originale vikingekop fra Gotland: Ola Myrin, Statens historiska museum, Stockholm Sverige.

Materiale: Stentøj
Mål (BxH) i cm: Dia: ca. 9,5 Dia: inkl. hank 14,0 Højde: 6,0