Det påklædte hjem - Tekstiler og boligkultur i Danmark gennem 300 år

Bogen fortæller om brugen af boligtekstiler i Danmark fra omkring 1700 til i dag.

Emnet spænder vidt: sengetøj og - omhæng, vinduesgardiner, gulvtæpper, portierer, vægtapeter, dækketøj, polstermøbler, puder, pyntetekstiler m.m.

Boligens tekstiler bærer på en lang og perspektivrig historie. De afspejler tidligere tiders levemåde, vareproduktion og handel, mode, stil og traditioner.

Gennem århundreder har boligtekstiler tjent forskellige praktiske formål som at varme og skærme; de har kommunikeret status, smag og identitet - og skabt komfort, skønhed og hjemlig hygge.

Engang havde boligtekstiler værdi som kapitalopsparing, fyrstegaver og brudeudstyr - i dag indgår de fortrinsvis som vigtigt og udskifteligt tilbehør i boligens stilistiske udtryk.

’Det påklædte hjem’ trækker de lange udviklingslinjer og krydser forskellige befolkningsgrupper og miljøer.

Illustrationer: Tegninger og fotos i s/h og farver
Mål (BxH) i cm: 24,5 x 27,5
Forfatter: Luise Skak-Nielsen