Danmarks Middelalderlige Altertavler - Bind 1-2

Danmarks Middelalderlige Altertavler I-II præsenterer den første samlede fortegnelse over altertavler, der har overlevet reformationen, og som stadig findes i danske kirker, museer og i privateje. Værket, der er i stort format og gennemillustreret i farver, indeholder desuden beskrivelser af andagtsbilleder, relieffer, figurer og anden udsmykning, som har været gjort til genstand for andagt. Kataloget over altertavler indeholder næsten 1.500 emner, hvoraf flere end 400 kun kendes fra skriftlige kilder. Ud over katalogdelen indeholder værket indledning samt en fyldig litteraturliste og leksikon; værkets enestående illustrationer er fortrinsvis nyoptagelser foretaget af Jens Bruun på de enkelte lokaliteter.

Ole Nørlyng, Weekendavisen. Bogværkets kvalitet er på alle punkter meget høj. Der er taget hånd om layout, billedbehandling m.v., og det er yderst givende, at det er såvel en teolog som en kunsthistoriker – begge med passion for stoffet – der står bag. Dette er et værk med en grundforskning, der fører os direkte ind i de strømførende lag af 500 til 600 års kristen kultur – og det er et værk, generationer fremover med glæde vil konsultere. En milepæl

Periode: Middelalder
Illustrationer: Tegninger og fotos i farver
Mål (BxH) i cm: 25,5 x 34