Vævet vægtæppe med motiv fra Bayeux-tapetet

2.399,00 DKK

Dette smukke vægtæppe er et uddrag af dronning Mathildes imponerende gobelin, også kaldet Bayeux tapetet. Vægtæppet er vævet i en meget kraftig og lækker bomuldskvalitet. Det er beklædt med et almindeligt beige bomuldsstof og har en smal løbegang på bagsiden på det lange led til ophæng. Her kan man blandt andet bruge en bambuspind eller træpind.

Bayeux-tapetet er udstillet på et museum i den franske by Bayeux, og er et enestående kunstnerisk og kulturhistorisk dokument om baggrunden for Vilhelm Erobrerens togt mod England og det afgørende slag ved Hastings.

Den er fremstillet i Frankrig med de helt særlige og stolte håndværkstraditioner indenfor gobelinvævning.

Frankrig er gobelinernes hjemland. Navnet knytter sig til kvarteret Les Gobelins i Paris, hvor Henrik 4. oprettede et væveri. Vævning som teknik er en meget langsommelig proces og derfor er gobeliner meget kostbare. I Danmark deler Nationalmuseet og Kronborg en samling af gobeliner, hvorpå de danske konger er afbildet.

Materiale: 72 % Bomuld, 25 % Viskose og 3 % Polyester
Mål (BxH) i cm: 145 x 70 med kant