Møllen går amok. Fra 6 til ca. 12 år

Boum Pyndiah har været museumsinspektør på Frilandsmuseet og har de seneste 40 år beskæftiget sig med møllevidenskaben (molinologien) og Christine Tjalve er skønlitterær forfatter. De to har i fællesskab sammen med illustratoren Susanna Hartmann, skabt denne rigtig fine fortælling om Anna, der bor på Møllegården med sin far og mor, karle og piger.

Der er travlt på møllen, julen nærmer sig, og alle skal have malet mel. Hver dag holder bønder i kø med vogne belæsset med korn. Heldigvis kommer fætter Laurits sammen med sin far og sine søskende og hjælper til.

Men Anna og Laurits er sikker på, at der er noget galt på møllen, for der sker hele tiden mærkelige uheld. De voksne fortæller historier om overtro og ulykker på møller, men hvem er skyld i ulykkerne på Ellested?

Historien foregår i 1880´erne på Ellested vandmølle, der i dag ligger på Frilandsmuseet. Vi er med på kværnloftet og i møllestuen, i køkkenet hos pigen og i stalden hos karlen, og til sidst bliver det heldigvis også juleaften på Møllegården. Udover den store vandmølle hører vi om mange andre mølletyper og om det daglige arbejde på møllen.

Anmeldelse fra 'Bognørden', september 2017:

'Møllen går amok er for skolebørn op til ca. 12 år. Fortællingen er bygget op i kapitler, som fungerer som små nedslag i dagligdagen på datidens møller. Sproget er i børnehøjde, spillevende og meget let at gå til, både som højtlæsning og/eller selvlæsning. Illustrationerne er et super fint supplement til fortællingerne, men kan også fortælle egne historier.

Jeg vil derfor mene, at bogen både kan bruges i undervisnings øjemed: dansk/historie. Som hyggelig højtlæsning for både klasser og enkeltvis og endelig som selvlæsning for de lidt større børn.

Udover de herlige fortællinger, indeholder bogen nemlig en lang og udførlig ordliste, med forklaringer på de gode gamle ord og vendinger. Det betyder, at børnene både får viden om, hvordan møllerne virkede, hvordan livet var i en mølle og endelig, hvordan datidens familier behandlede børnene og holdt jul.

Møllen går amok, er en guldgrubbe af herlige oplevelser, informationer og en solid grobund for mange gode samtaler om "de gamle dage".'

Periode: Nyere tid
Mål (BxH) i cm: 17,5 x 24,5