Den Russiske General - et liv for zaren. Signeret af Jakob Seerup.

Vi har lokket Jakob Seerup til at signere ‘Den Russiske General’. En helt særlig gave til dig selv eller en du holder af ...

I København på Krigsmuseet findes en af verdens fornemste samlinger af russiske uniformer og våben fra før den russiske revolution i 1917.

Museumsinspektør Jakob Seerup har undersøgt samlingen og dens historie og afdækker her den eventyrlige historie om manden bag samlingen: generalløjtnant Paul Gudim-Levkovitj. Midt under 2. Verdenskrig sendte han sin samling fra Sydfrankrig til København - tværs gennem det krigshærgede Europa.

I bogen forklares, hvordan det danske kongehus spillede en rolle for at få de enestående genstande til København, ikke blot på grund af den dansk fødte kejserinde Maria Fjodorovna, men især på grund af Christian 10.s dronning Alexandrine, som fra sin ungdom i Sydfrankrig kendte Gudim-Levkovitj.

Denne og mange andre historier fortælles nu for første gang i en bog, der dels giver et facinerende tidsbillede, dels med overdådige illustrationer viser de smukke uniformer og den storslåede militære kultur, som det kejserlige Rusland var så rigt på og som havde flere tråde til Danmark.

Samlingens historie rummer elementer, der kunne være hentet i klassiske russiske romaner. Det er en historie om verdenshistoriske begivenheder, som involverer kongelige og kejserlige personligheder fra Danmark og Rusland og flere andre lande.

Det er en historie om æresbegreber og militære idealer fra en længst svunden tid. Og så er det en historie, der først og fremmest rummer en række menneskeskæbner, hvis historie aldrig før har været rigtigt fortalt eller forstået.

Forfatter: Jakob Seerup
Illustrationer: Fotos i s/h og farver
Mål (BxH) i cm: 19,5 x 25
Udgivelsesår: 2019