Jagten på Danmarkshistorien - plakat A2

Her får du plakaten fra vores flotte Danefæ-udstilling i en smuk varm jordfarve med guldtryk. Den åbner 4. februar 2023. I udstillingen møder du nogle af de mennesker, som har gravet fortiden frem. Du ser Vindelevskatten, som er en af Danmarkshistoriens hidtil største, rigeste og flotteste guldskatte. Du får også historien om den dag detektorførere fandt Fæstedskatten, den største guldskat fra vikingetidenAlmindelige danskere finder tusindvis af genstande fra vores forfædre. Udstyret med metaldetektorer finder de historiens spor i jorden. Nogle af deres fund er noget helt særligt, og de erklæres for danefæ.

Siden år 1241 har det været lov, at vi skal aflevere danefæ til kongen. I dag skal vi aflevere fund til museerne, for de tilhører os allesammen. Til gengæld får finderne en findeløn – en danefægodtgørelse.

Danskernes bidrag til museet er et væsentligt kapital i Nationalmuseets mere end 200 år lange historie. Det er helt almindelige mennesker, som har indleveret nogle af de mest betydningsfulde genstande, som letter tågen for vores forfædres verden og giver os indsigt i, hvad vi er rundet af.

Mål (BxH) i cm: A2: 42 x 69,5
Periode: Nyere tid