Ørehængere med Venus fra Willendorf - forgyldt sølv

Fine små ørehængere i forgyldt sølv med en af verdens ældste og smukkeste kvinder, Venus fra Willendorf. Venus fylder i sig selv ikke mere end ca. 3 cm i højden.

Hun er oprindeligt fundet som statuette i kalksten i Niederösterreich og menes at stamme fra juratiden, ca. 20-25.000 f.Kr. Hun har fremhævede kvindelige former, men ingen ansigtstræk, og har antageligt været en slags amulet, der skulle sikre menneskelig frugtbarhed.

Forskning fra 2022 peger imidlertid på, at hun med al sandsynlighed har haft hjemsted i Italien omkring Gardasøen. Her har man via analyser af de indre dele af figuren kunnet finde sedimenter, skaller og et slags mineral, kaldet limonit, som peger mod et andet oprindeligt hjemsted end Østrig. Antropolog Gerhard Weber fra universitetet i Wien foreslår, at Venus således har krydset Alperne over en lang periode, da folk rejste langs floder på jagt efter bytte og et mere passende klima.

Lignende figurer kendes især fra agerbrugskulturer, hvor de var en del af kulten. Originalen er udført i kalksten og indgår i samlingen hos Naturhistorisk Museum i Wien.

Periode: Stenalder
Materiale: Forgyldt sølv
Mål (BxH) i cm: 0,8 x 3 (inkl. hænger)