Udskåret drikkehorn med Århusmasken som motiv

Fantastisk flot vikingedrikkehorn fremstillet i ægte kohorn med Århusmasken som motiv. Sammen med motivet af Århusmasken er der håndskåret smukke mønstre ind i hornet. Den hvide farve er gnedet ind i udskæringerne. Til dig eller vikingen der gerne vil stå ud med sit flotte dekorerede drikkehorn i bæltet.

Århusmasken er et motiv der er fundet omkring Århus på en maskesten. En maskesten er en Runesten med en maske på. Masken kaldes en grylemaske. En gryle er et spøgelsesagtigt væsen, og forlægget til århusmasken har formentlig været fremstillet af læder og brugt af åndemanere i den sene vikingetid ca. år 1000. Originalen er udstillet på Forhistorisk Museum, Moesgård.

Alle vores drikkehorn er forskellige mht. udtryk, størrelse og form. Hornet er et naturmateriale, og derfor vil størrelsen og farven variere. Det gør hvert enkelt drikkehorn til et unikt stykke kunsthåndværk. Det er skrabet indvendigt, slebet og højglanspoleret og håndskåret på ydersiden.

På eget ansvar. Museumsbutikkens drikkehorn er ikke godkendt til mad og drikkevarer og skal i den optik anses for at være en museumskopi. Du køber derfor ikke et stykke brugskunst. Og brug af kohornet som et decideret drikkehorn er derfor på eget ansvar.

Anbefaling, hvis du alligevel vælger at bruge hornet som et drikkehorn. Da hornet er et naturmateriale, bør du rengøre hornet grundigt med vand og en flaskerenser, inden du tager det i brug første gang. Brug gerne varmt vand, men aldrig kogende, da et naturmateriale som koben ikke kan holde til det. Drikkehornet bør også vaskes efter du har brugt det. Du må ikke bruge kemikalier eller sæbevand til rengøringen, og hornet tåler ikke maskinopvask. Bevar de flotte farver og glansen ved at smøre drikkehornet ind i alm. spiseolie af og til.

Materiale: Kohorn