Flint fra Danmarks Oldtid - en klassiker i ny udgave

Peter Vang Petersens uundværlige håndbog om flintredskaber, og hvordan ægte oldsager kendes fra naturprodukter, er nu udgivet i 4. udgave. Bogen, som udkom første gang i 1993 på forlaget Høst & Søn er i mellemtiden blevet en uundværlig klassiker for museumsfolk, arkæologer og ”tingfindere” i det hele taget.

Håndbogen udgives nu af Nationalmuseet, hvor Peter Vang Petersen i næsten 40 år har været danefæinspektør og ekspert i fund fra jægerstenalderen.

Chancen for at finde flint i Danmark er meget stor - større end de fleste forestiller sig. Faktisk behøver man ikke engang at være heldig.

Arkæologisk er Danmark et rigt land - vore forfædre har sat sig overordentlig mange spor, og med lidt tålmodighed (og den nødvendige tilladelse) kan man finde oldsager på de fleste marker og strande. Det myldrer med flintaffald, der oprindelig har været fint forarbejdet og nyttigt værktøj som pile- og spydspidser, fiskekroge, økser, køller, knive, segl og sværd.

Denne fjerde udgave af 'Flint fra Danmarks Oldtid' rummer vigtige tilføjelser til vor viden om de forskellige flinttyper. F.eks. den karakteristiske røde flint fra øen Helgoland i Nordsøen, som ifølge ny forskning har været særligt efterspurgt til redskabsfremstilling.

Fra den lille ø i Nordsøen er økser og dolke eksporteret gennem hele bondestenalderen, og ud over Nordtyskland kan Helgolandflint også findes i Sønderjylland.

Bogen viser desuden nye fund af skæftet håndværktøj, som understreger, at de fleste flintredskaber oprindeligt har haft skafter af træ, bast og tilsvarende organisk materiale, og at sådanne sjældne fund er overmåde vigtige for forståelsen af de forskellige typer flintredskabers oprindelige funktion.

"Flint fra Danmarks Oldtid" giver den fornødne baggrundsviden om oldtidskulturerne i Danmark og om flint som råstof, og bogen fortæller om de basale områder vedrørende oldsagernes typeinddeling, fremstilling, anvendelse, alder og sjældenhed.

Bogen vil derfor være en uvurderlig hjælp for enhver, der interesserer sig for "flintens sprog" - den har felthåndbogens karakter og gør det muligt at sætte fund ind i den rette sammenhæng og perspektiv.

Periode: Stenalder
Illustrationer: Tegninger og fotos i sort/hvid og farver
Mål (BxH) i cm: 17 x 24,5
Forfatter: Peter Vang Petersen